Skip to content

De ce sa folosim anumite uleiuri pentru a face sapun? Partea III a

Iulie 28, 2011

UNTUL DE SHEA

Utilizarea untului de shea la prepararea sapunului va aduce acestuia duritate, o textura ca de matase si o spuma frumoasa.  Ar fi bine sa ne multumim cu un procent de 5-10% nu numai datorita pretului mai mare ci si datorita faptului ca atunci cand amestecul de uleiuri contine si unt de shea  „budinca” se ingroasa mult mai repede si se toarna mai greu in forme.

 

UNTUL DE CACAO

Este foarte bun pentru piele, o hidrateaza si o inmoaie. Folosit in sapun da tarie acestuia si o buna conditionare dar nu mai mult de 10% caci poate scade  gradul de spumare a acestuia.

 

ULEIUL DE MIGDALE

Adaugat in sapun va da acestuia o spuma cremoasa, bogata si o finete extraordinara dar il poate face cam moale. Poate fi utilizat in procent de maxim 10%.

 

ULEIUL DE AVOCADO

In sapun un procent destul de mare din componentele acestui ulei nu se combina cu soda caustica , vor ramane intacte in produsul finit ajutand la ingrijirea pielii prin continutul ridicat de vitamine liposolubile si acizi grasi esentiali. Deci nu ne putem baza pe el pentru duritate, curatare sau spuma ci mai mult pentru o conditionare extraordinara.

 

ULEIUL DE BABASSU

Cand este utilizat in sapun produce o spuma frumoasa si da duritate sapunului. De asemenea e extrem de emolient si foarte folositor pentru pielea extrem de uscata.

 

ULEIUL DIN SEMINTE DE STRUGURI

Datorita continutului ridicat in acid linoleic acest ulei va creste finetea sapunului si formarea unei spume cremoase. Folosirea lui in procent de 5-10%  in amestecul de uleiuri cred ca este de ajuns.

 

ULEIUL DE JOJOBA

Este un excelent hidratant pentru piele  si par, este foarte stabil, cu un termen de valabilitate lung.  Este bine sa folosim o cantitate cat mai mica in amestecul de uleiuri pentru ca va da un sapun prea moale si cu o spuma slaba. Merge mai bine adaugat la sfarsit ca exces de ulei 1-2 lingurite in functie de cantitatea de sapun pe care o facem o data.

 

ULEIURILE DE FLOAREA SOARELUI SI DE SOIA

Nu am gasit calitati deosebite pe care aceste uleiuri sa le dea sapunului dar nu fac nici rau. Consider ca au un singur dar mare avantaj: sunt ieftine si sunt folosite mai mult pentru a scadea costurile. Oricum in combinatie cu alte uleiuri pot da un sapun foarte bun pentru piele. Un procent de max 10% e in regula.

 

ULEIUL DE ARAHIDE

Utilizarea lui in sapun va da o spuma stabila si finete acestuia dar, din pacate, rancezeste repede asa ca mai bine nu-l folosim.

 

 

 

6 comentarii leave one →
  1. Septembrie 2, 2011 2:18 pm

    Mi-e cam rusine sa comentez, dar asta e… In localitatea unde locuiesc am acces doar la 2 tipuri de uleiuri: Floarea Soarelui si de masline. Am incercat cateva combinatii, dar nu imi iese ce vreau eu si cred ca ce ar trebui sa iasa. Parca face spuma, hai ca cu asta am rezolvat-o, dar se lincezeste ala din floarea soarelui inca inainte de a fi terminata saponificarea aia de cateva saptamani. Mai am acces la grasime animala, multa si foarte ieftina, dar am citit ca nu prea e faina. Ce sa fac?

    • Septembrie 2, 2011 5:19 pm

      Parerea mea e ca daca ai untura proaspata, de exemplu untura cu care faci cornulete sau saratele sa incerci s-o folosesti. Nu am facut pana acum un sapun la rece cu untura dar daca as face as incerca un amestec de 30-40% untura , ulei de masline si ricin (gasesti ulei de ricin in orice farmacie: 2-3 sticlute incluse intr-un kg de amestec de uleiuri ar trebui sa faca diferenta). Tot in farmacie gasesti si uleiuri esentiale 1-2 sticlute la kg de uleiuri va parfuma destul de bine sapunul. Bafta si… daca incerci astept sa-mi spui si mie cum a iesit.

  2. Septembrie 3, 2011 10:57 pm

    Multam mult cicris de raspuns. 2 zile in urma am facut sapun doar din untura. Ce sa zic are o textura mai tare decat cel din uleiul de masline si cel de floarea soarelui. Eu sper ca in genere va deveni tare ca si cel din comert. Aseara am navigat mult pe internet sa imi raspund la cateva intrebari si am aflat urmatoarele: Sapunul din Floarea soarelui intr-adevar rancezeste asa cum de altfel am observat si eu, dar face spuma buna. Foarte putine sapunuri care contin un singur ulei poate satisface criteriile unui sapun. Cel mai aproape este cel din ulei de masline. Sapunul din untura de porc este tare, dar face mai putina spuma. In concluzie o sa incerc exact ceea ce mi-ai recomandat 30-40% de untura, 20-30% ulei de masline si 20-30% ulei din floarea soarelui. Eu cred ca ar trebui sa imi iasa ceva bun. In ce priveste celelalte tipuri de ulei. In farmaciile noastre au inceput sa apara pe langa uleiurile esentiale si ulei de migdale, seminte de avocado, in, si inca cel putin vreo 10 feluri, dar ele sunt in sticlute de max 50ml si mi se par extrem de scumpe. Voi aveti acces la sticle cu continut mai mare? In cazul meu, as putea sa-mi permit doar un saponel exclusivist pentru ingrijirea tenului, in cazul in care doresc sa adaug asemenea bunataturi de uleiuri.

  3. Septembrie 4, 2011 6:58 am

    Scuze, nu mi-am dat seama ca esti din Moldova de peste Prut 🙂 Eu am zis de uleiul de ricin din farmacii deoarece la noi e folosit ca laxativ- purgativ si o sticluta e 2-3 lei. Uleiurile mai bune sunt scumpe si aici. Uleiul de palmier noi il gasim in orice supermarket la 16-20 lei/ 2 litri.Cat de departe esti de Chisinau? Am vazut pe net ca exista si la voi macar un Supermarket Metro in Chisinau unde poti gasi ulei de palmier pentu prajit in bidoane mai mari de la 2 litri in sus si uneori chiar si de cocos. Nu e cel mai bun ulei de palmier pentru sapun dar oricum e mai bun decat cel de floarea soarelui in sapun sau pot fi combinate. Uleiuri mai deosebite poti gasi pe net, de exemplu pe http://www.breslo.ro, http://www.elemental.ro, dar nu stiu cat costa transportul.
    Uleiurile mai scumpe le poti pune la urma ca exces de ulei: 2-3 lingurite la kg de uleiuri.

    Mi-a facut placere sa vorbim, daca te mai pot ajuta cu ceva sa-mi spui.

  4. Septembrie 4, 2011 9:22 am

    Cat am spalat vasele m-am mai gandit la ce m-ai intrebat :). Sa stii ca daca folosesti ulei esential de rozmarin sau tee-tre au proprietatea de a nu lasa sa rancezeasca sapunul. Mai merge si vitamina E (se inteapa capsulele si se pune uleiul la sfarsit). Poti gasi in farmaciile care mai au laborator -cred , borax- ajuta la spumare si conserva sapunul (il dizolvi in apa inainte de a pune soda:1 lingurita rasa la 300-400 ml apa).

  5. Septembrie 4, 2011 3:22 pm

    Multumesc mult de sugestii. Ulei de ricin se gaseste la un pret acceptabil si de altfel vitamina E e tot accesibila. Nu am auzit de borax, dar o sa intreb. Iti multumesc foarte mult. Sa ai multa bafta. Am discutat cu cineva despre posibilitatea de a aduce uleiuri din strainatate. Stiu ca se poate, dar nu m-am folosit pana acum de asemenea servicii, ca nu am avut nevoie. Apropo cu ce speli vasele? Eu folosesc bicarbonat de sodiu, se afla in cantitati mari aici la noi si folosesc praf de mustar, iarasi foarte accesibil. In diferite situatii prefer un produs sau altul.
    Am vazut ca ai un tip de sampon solid. Il folosesti? Cum este? Eu tot incerc sa fac diferite combinatii, dar nu prea imi reuseste. Parul meu si al fetelor nu se prea pliaza, devine extrem de dur si cleios, in schimb cu parul sotului incerc orice si e acceptabil. Ieri i-am facut sampon din o lingura de sare, o lingura de praf de mustar si vreo 4 linguri de chisleag (lapte acru) si s-a clatit cu apa cu otet.

Lasă un răspuns

